Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

ICDP øger kvaliteten af samspil mellem børn og voksne

Positiv og anerkendende tilgang

ICDP (International Child Development Program) metoden bygger på en positiv, anerkendende tilgang og en relation og ressourceorienteret menneskesyn.

Metoden består af 3 dialoger og herunder 8 samspilstemaer.

Den følelsesmæssig dialog

  1. Vis positive følelser - vis at man er glad for barnet
  2. Tilpas sig barnet og følg dets initiativ
  3. Tal til barnet om ting det er optaget af og prøv at få en samtale i gang
  4. Giv ros og anerkendelse for det barnet kan

Den meningsskabende dialog

  1. Hjælp barnet med at fokuserer dets opmærksomhed
  2. Give mening til barnets oplevelse af omverdenen og udtrykke entusiasme
  3. Uddyb og giv forklaring

Den guidende/vejledende dialog

8. Hjælp barnet til at kontrollerer sig selv ved på en positiv måde at sætte grænser for det - ved at vejlede det og vise positive alternative


I Daginstitutionen Thomas Boss Gade ses dette ved

  • Vi arbejder med ICDP i den pædagogiske hverdagsrutine.
  • Vi benytter de 8 samspilstemaer i arbejdet med børn og forældreinddragelse.
  • Vi skaber overblik og kendt struktur for børn, forældre og personale i hverdagen.
  • At børn har lyst til at være og føler det er rart at være, og at der er læring og trivsel for alle børn ud fra de 8 samspilstemaer.
  • At børn mærker den voksnes nærvær og fælles fordybelse i aktiviteter.
  • Tid til guidning.
  • Vi inddrager de 8 samspilstemaer i planlagte og spontane dialoger med forældrene.